dinsdag 3 juni 2008

"Groen licht" van de ortho...

Ruim anderhalf jaar geleden, op 14 augustus 2006 om precies te zijn, ben ik begonnen met 'beugelen'. De ortho gaf toen aan, dat ik in het totaal zo'n 2 jaar een beugel zou hebben en ongeveer halverwege die periode zou dan 'de' kaakoperatie plaatsvinden. Na een jaar gaf de ortho nog steeds geen seintje, dus vroeg ik tijdens elke contrôle weer hoe het er voorstond. Steeds stelde hij me gerust met de woorden: "Als de operatie later plaatsvindt, maakt dat niets uit voor de totaalperiode dat je de beugel zult hebben. Dat blijft ongeveer 2 jaar". Nou oké dan... ik ga wel geduldig afwachten. Ondertussen verstreek de tijd en nooit kwam het seintje. Stiekem ga je dan al denken: misschien zegt ie straks wel, dat het niet mee hoeft!! Ja duh!
En dan ineens, als je er niet op bedacht bent: "de brief voor de kaakchirurg ligt klaar"... "vanaf nu mag de operatie gebeuren!!" Aaaarrrggghh!!

Dat groene licht kwam dus op dinsdag 27 mei.
Diezelfde dag heb ik een afspraak gemaakt met de kaakchirurg om te overleggen over 'hoe nu verder'. Ik moet eerlijk zeggen, dat de twijfel wel de kop op stak, maar als ik diep in m'n hart (en hoofd) kijk, weet ik dat ik het ga doen. Maar een gesprekje met de kaakchirurg kan natuurlijk wel even een extra zetje geven.
Gisteren, 2 juni 2008, kon ik terecht. Na een kort gesprekje over wanneer het zou moeten gebeuren werd ook nog even de huidig stand van zaken (kaken) bekeken. Het viel de beste man meteen op dat a: de tanden veel mooier stonden dan de laatse keer dat hij mij gezien had: ja dààg... dat mag ook wel na 2 jaar! en b: dat m'n bovenkaak dus niet helemaal in het midden staat! Grrr... dat was een constatering, die niet ingecalculeerd was hoor! Ik kom voor m'n onderkaak! Toch moet ik eerlijk zeggen, dat mij vorige week zelf (voor het eerst) was opgevallen, dat m'n twee voortanden (boven) niet in het midden staan... Tja... en als ik het zie, dan ziet de 'kaak' het natuurlijk ook!
Over deze 'afwijking' moeten we met de ortho overleggen en bepalen hoe storend het is... Ik vermoed dat ik het niet storend vind (dus wel, maar ik wil m'n bovenkaak heel houden *kreun*)... Ja zeg: daar heb ik gewoon niet op gerekend hoor!

Donderdag de 5e juni worden er chirurgische foto's gemaakt en een afdruk van m'n gebit e.o. Eind juni/begin juli wordt het besproken met de 'kaak' en wordt 'het model' bepaald. De operatie zelf zal, zoals het er nu uit ziet, plaatsvinden in september (maar na de 6e, want dan krijg ik een heleboel vrienden/Eros Ramazzotti-fans over de vloer/tuin en dat wil ik niet afzeggen...)

Kortom: het is nu definitief en redelijk dichtbij...

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel spannend allemaal Karin! Ik ga je zeker ook hier volgen!

Knuffel van Jannie

Anoniem zei

gelukkig duurt het nog eventjes! SUCCES :)

Anoniem zei

You go girl! Het zal spannend worden met tijden, maar je weet waar je het voor doet, toch :D!

Anoniem zei

Ik moet er niet aan denken! Maar jij wel en dat vind ik echt goed van je. Maar je moet natuurlijk wel even overleggen dat ze het zo doen dat je gewoon door kan blijven sporten. Stel je voor stil zitten, dat kan echt niet.

We gaan het allemaal zien!

alvast sterkte! Kan je vast gebruiken.

Anoniem zei

en en en....