vrijdag 19 september 2008

Contrôle Kaakchirurg

ÉÉN WEEK NA DE OPERATIE

Precies om 4 uur gistermiddag meldde ik me bij de afdeling kaakchirurgie. Ik was wel een beetje gespannen (krijg ik al stiekjes... gaat ie me pijn doen... haha). Tegen half 5 hoorde ik de bekende stem van dr. Van Strijen roepen... Mevrouw Ploeg... en toen ie me zag: mevrouw Ploeg... daar ben ik zo benieuwd naar!
Ik had een aantal vragen die ik beantwoord wilde hebben... (over de stiekjes, hoe lang duurde de operatie, mag ik weer 'alles' eten, mag ik een print van de foto's, wanneer moet gevoel in lip/kin terugkomen...)
De antwoorden:
De operatie heeft inderdaad zo'n anderhalf uur geduurd...
Die elastieken... nou heel fijn (NOT!!!) die zitten er nu dus in!!! Het is net zoiets als bij de ortho, maar dan minstens 3x zo strak... pfff... Ik moet ze zelf af en toe vervangen, want ze mogen niet teveel uitlubberen. Voelt wel gek. Als ik m'n kaak echt ontspannen probeer te houden, voel ik m'n onderkaak naar voren trekken. Gisteravond kreeg ik bijna kramp in m'n kaken... en dan bedoel ik echt kramp!! Ik wist even niet meer waar ik blijven moest. En later kreeg ik heel erg last van m'n boventanden. Vooral die waar de stiekjes aanzitten. Het leek wel of ze eruit getrokken werden! Vannacht nog even wakker geweest, pijnstiller genomen, maar nu is het wel dragelijk.
Dat dode gevoel in lip en kin moet langzaam steeds iets meer verdwijnen, maar dat zal al met al een paar maanden duren... (wist ik eigenlijk al). Van Strijen heeft nog even met een soort pincet ofzo in m'n lip geknepen. Voel je dat? Nou, als ie maar hard genoeg kneep voelde ik het wel ja... ai!
Ik mag weer gewoon eten (kauwen, niet knauwen), maar met die elastieken kan m'n mond weer minder ver open. Dus muizenhapjes, anders valt het van de lepel... en kauwen (heb het geprobeerd) doet nog hardstikke pijn... dus ik snij het heel fijn. Gisteravond bami gegeten (wel lekker hoor!) en vandaag ga ik brood (zonder korst) proberen. En toen we thuis waren gistermiddag heb ik eindelijk een roseetje gedronken!!!
Ik heb de foto uitgeprint meegekregen... zal hem hieronder zetten... is niet mega-duidelijk...
Tijdens de controle ging de 'kaak' kijken of de wonden goed genezen. En of het schoon was... nou heeeeeeeeeel fijn.... Ging ie in m'n mond op de wond drukken om te kijken of er troep uitkwam!!! Jemig... kl**tz*k!!! (sorry... dat moest er even uit!!!)... Dus ik 'auw auw'... Zegt ie tegen Wim 'tja... echte vrouwenreactie'...Grrrr.... De assistentie en ik natuurlijk hevig protesteren!! (verder is ie wel aardig hoor! )

Al met al is Van Strijen dus erg tevreden. Hij zei: eigenlijk is mijn werk nu klaar, alleen nog af en toe contrôle. Ik hoef pas 6 oktober terug te komen.

De foto van 'de dag na de operatie'
Bij de witte pijlen zie je een donkere lijn. Daar is de kaak in'gezaagd'. En bij de rode pijlen zitten de schroefjes (heel slecht te zien).

2 opmerkingen:

Garry zei

Hoi Karin, hoe is het uiteindelijk afgelopen met dat dode gevoel in je onderlip ? Ik heb het er net onder en ik vind het een drama (mei 2011 onderkaakoperatie gehad).

Karin zei

sorry voor de late reactie.

Het dode gevoel is niet helemaal weg, maar ik ben me er meestal niet meer bewust van. Heel af en toen realiseer ik het me, maar ik heb er geen last van. Dus voor mij is het geen storend iets.

groet Karin