donderdag 30 oktober 2008

Contrôle Ortho

Gisteren weer naar de ortho geweest! Voor het eerst weer een normale contrôlebeurt. Best spannend, want dan gaan ze toch weer vol aan het werk, terwijl je denkt: brrr... gaan ze aan m'n kaak sjorren... als dat maar goed gaat!
'Baas'ortho was er zelf niet, maar had alle patienten doorgenomen met de vervangende 'baas' en die kon dus precies zien, waar ze op moest letten en wat er moest gebeuren.
Ik heb eerst aangegeven, dat m'n boventand (midden) volgens mij iets gezakt was, omdat daar vorige keer een nieuwe slotje opgezet is (en waarschijnlijk iets hoger dan ie eerst zat). Ik had het goed gezien. De tand is inderdaad gezakt, maar geen paniek: komt helemaal goed!
Bovenin hebben ze een nieuwe (dikkere) draad geplaatst. De vorige keer moest die eruit (vanwege los slotje) en hebben ze er een dunne draad in gezet, omdat ze er toen nog niet goed bij konden (vanwege operatie). Nu dus weer een dikke draad en een 'chain' (ketting) van elastiekjes erom, om de spleetjes (die ontstaan zijn door de stiekjes van de boven- naar de onderkaak) dicht te maken. Toen ze bezig waren voelde ik meteen de enorme spanning op m'n boventanden... bah! Ik heb nu weer even goed last met eten!
Onder alleen nieuwe stiekjes erin gekregen.
De elastiekjes van de boven- naar de onderkaak (om de kaakspieren op te rekken) hoef ik nu alleen nog 's nachts in!! Heerlijk! Ik dacht vanmorgen, toen ik een uur op was, ineens: ohw ja... ze mogen er nu uit!! Echt fijn! En 's nachts is niet zo erg, want dan merk je er weinig van!

Afgezien van de pijn die ik nu even heb door de ortho, gaat het eten eigenlijk heel goed. Ik kan al weer een beetje kauwen. Zelfs stukjes vlees of wat 'harder' brood.
Ik voel dat de dikke plekken van de hechtingen in m'n mond beginnen te slinken. Links is het bijna weg, rechts deels. Het 'verdoofde' gevoel in lip en kin blijft nog steeds. Dat verandert maar heel langzaam.
Vandaag is de operatie al weer 7 weken geleden en alles gaat weer gewoon z'n gangetje.
Ondertussen ben ik druk aan het solliciteren. Ik ben er aan toe om na jaren weer aan het werk te gaan. Heb nu 2 gesprekken gehad bij Ikea Amersfoort... Als het goed is hoor ik morgen (vrijdag) 'meer'............

Geen opmerkingen: