donderdag 23 oktober 2008

De magische 6-wekengrens!!

Vandaag is het dan toch echt precies 6 weken geleden, dat ik geopereerd ben aan m'n kaak! De MAGISCHE GRENS! Want 'officieel' ben je na 6 weken hersteld: het kaakbot is weer aan elkaar gegroeid! Dus eigenlijk zitten de schroefjes er nu nog voor de 'show' haha!
Mooi moment om weer een up-date te doen!

Ik voel me nog altijd erg goed, hoewel er nog steeds een 'verborgen' vermoeidheid zit! Als ik me rustig houd, gaat het prima, maar als ik me erg inspan, ben ik snel bekaf! Langzaamaan probeer ik m'n conditie weer op het oude niveau te krijgen!
M'n onderlip en kin zijn nog steeds deels gevoelloos/dood. De linkerhelft van m'n lip voelt nu weer redelijk normaal en voor de linkerhelft van m'n kin geldt ongeveer hetzelfde. Wat wel heel vreemd is: als er iets in m'n lip 'prikt' (zoals bv. een haar van de tandenborstel), is dat erg pijnlijk. Lijkt zo onlogisch hè... Over tandenborstels gesproken: ik poets nog steeds met een peuterborstel, maar volgens mij kan ik wel weer over op een gewone borstel! Sinds 2 dagen ben ik gestopt met het spoelmiddel, dat ik nog steeds gebruikte. Dat deed ik vooral, omdat de hechtingen nog niet opgelost waren en de uiteinden nog in m'n mond hingen. Gelukkig zijn de laatste draadjes afgelopen maandag eindelijk los gegaan! De plek van de hechtingen is nog wel wat dik, maar ik heb er geen pijn maar aan. Als ik aan de buitenkant aan m'n kaak voel, is het nog een heel klein beetje gevoelig.
Eten gaat met de dag beter. Niet met enorme sprongen, maar ik merk, dat ik al steeds vaker een beetje kan kauwen. Gisteren had ik zo'n zin in een 'frietje dubbel met' en daar heb ik dus ook aan toegegeven!! Het was heerlijk, maar tjonge, want kan je er lang over doen zeg om het op te eten!!! En daarna echt (spier)pijn in je kaken!!! Dus ik denk, dat ik de pizza nog maar even oversla! (ik heb vaak gelezen, dat iedereen dat na 'de 6 weken' als eerste gaat/wil eten!)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

HAi KArin

JA die conditie he? Weet nog precies toen ik na 6 weken weer ging sporten, vreselijk, dat terwijl ik voor de operatie een superconditie had, zo frustrerend! Maar....eventjes flink trainen en je bent zo weer op je oude peil!
Ik had 6 weken met mijn kaakjes gefixeerd gezeten, dus toen bij mij de boel los ging en ik eindelijk weer mijn mond mocht openenen, ging dat dus totaal niet. Zie me nog helemaal zitten bij de HEMA, dacht mezelf te trakteren op een gebakje, nou daar heb ik volgens mij wel een half uur over gedaan. Kon er ook wel weer om lachen. Die mond was qua gevoel niet meer van mij. Dr kaak had me er al voor gewaarschuwd, maar ik was eigenwijs en dacht natuurlijk dat het bij mij wel mee zou vallen, nou mooi niet dus. Ging overigens heel snel beter bij mij, na 1 week kon ik de mond al weer bijna normaal openenen!

Die gevoelloosheid en overgevoeligheid wat je omschrijft is ook erg herkenbaar, ik had het meeste gevoel binnen een half jaar terug. Alleen op de plek waar de zenuw destijds beschadigd is, is het nog steeds niet oke. Heb wel het gevoel dat het iets beter is geworden. Dr Kaak was daarover destijds niet echt positief, dus ik heb al meer terug dan hij ooit gedacht had. Zo zie je maar, een lichaam is sterker dan je soms denkt.
Op zich ging dus het herstel bij mij supervlug, ik lees wel eens andere verhalen, dus ik mag niet klagen. Nu zit ik in de eindfase van de beugel (stiekjes fase), nog heel even doorbijten en dan kan ik eindelijk genieten van een mooi smoeltje.
Gaat de tijd toch wel weer snel!
Jij ook succes met de laatste loodjes

lotgenootje Yvonne

Anoniem zei

Hoi Karin (wéér met Robert :)),

Gefeliciteerd! Al lees ik wel dat het, naar mijn mening, iets minder gaat met het eten enz. Ik heb vandaag saucijzenbroodjes kunnen eten op bijna normaal tempo. (misschien 5 seconden langer kauwen per hap) ?

Alleen op harde dingen durf ik niet (normaal) te kauwen.

Word jij trouwens ook duizelig/misselijk als je gaat sporten? Krijg je ook hoofdpijn?

Ik heb daar namelijk wel veel last van. Soms de ene dag meer dan de ander, waarschijnlijk door me voeding en de kwantiteit daarvan.

Anoniem zei

Fijn dat je die zes weken al achter de rug hebt zeg.De tijd gaat best snel.Het is morgen voor mij ook al weer vier weken geleden.Waar mijn verlangen naar uit gaat straks weet ik nog niet,maar of dat een pizza zal zijn ; ).Morgen moet ik weer naar de orto en daar zie ik wel tegen op.Bang dat aan de beugel gedraaid en gesteld gaat worden.Dat zie ik nu nog niet zitten.Auw Groetjes Lotgenoot Jeanette