dinsdag 7 oktober 2008

Vrijgelaten door de kaakchirurg!!

Gisteren om 16.10 werd ik weer verwacht bij de kaakchirurg. Na de ervaringen van de laatste keer zag ik er toch wel een beetje tegenop! Zou hij weer in m'n mond op de wond gaan drukken? En in m'n (dode) lip knijpen? En zou hij het eens zijn met de minder sterke stiekjes van de ortho of moeten die vreselijk strakke van hem er weer in? Kortom: ik zat toch wel met de bibbers in de wachtkamer (duh... alsof het erger kan dan de vorige keer) (en ik heb die kaakoperatie toch ook 'overleefd'... angsthaas!!).
Ik was vroeg in het ziekenhuis en ook vroeg (goh!) aan de beurt en ik stond in 5 minuten ook weer buiten!!
Geen vervelende testjes, alleen even kiezen op elkaar zetten! En heel belangrijk: die stiekjes van de ortho vond ie prima! Hij vroeg ook nog even, wat de ortho van het resultaat vond en zei toen: nou, dan ben ik klaar met je... ik hoef je pas weer te zien, als je beugel eruit is!!!!!!!! Dus ik vraag nog even voor de zekerheid of ik dat goed verstaan heb.... Ja... echt!!
Wouw.... dat voelt ineens alsof het nu heel erg gaat opschieten! Heerlijk! Ik hoef zelfs niet terug te komen als de 6 weken om zijn... dat vind ik wel bijzonder, maar niet erg! Ik heb nog even gevraagd hoe het dan met eten gaat... Ach, zei hij.... die 6 weken is 'de magische grens' voor iedereen, maar het zit nu al best goed vast. En nu lukt het je toch nog niet om alles te eten... Je voelt het vanzelf als het weer kan! En ik moet zeggen dat dat volgens mij wel klopt hoor.
Net als met sporten: je voelt zelf het beste wat je weer kunt doen!
Wat hij ook nog zei (toen ik zei, dat de beugel nog een 'klein jaar' zou blijven zitten): wees een keer tevreden!!! Als jij vindt dat het mooi genoeg is, is het mooi genoeg! De ortho wil het natuurlijk perfect, maar als jij het goed genoeg vindt, beslis jij dat het af is! Dus als jij voor de zomer denkt: mooi... klaar... ik wil zonder beugel op vakantie... zeg dat dan tegen de ortho! (hij weet dat de ortho misschien een kies wil laten trekken om de middenlijn van m'n bovenkaak goed te krijgen en daar is hij het niet mee eens. Ik heb zelf al besloten dat ik die kies niet laat trekken. Ik heb al niet zo'n geweldig gebit, dus ik laat dan geen 'goede' (?) kies trekken!) Het deed me wel goed, dat hij dit nog even heeft gezegd. Natuurlijk wist ik het wel, maar ik vond het heel prettig om het nog even te horen!

Nou.... dit was dus voorlopig het laatste bezoek aan de kaakchirurg. Een hoofdstuk afgesloten! SUPER! Ik heb de beste man nog even bedankt voor 'alles'. 'Graag gedaan'....

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een fijn bericht Karin!.Dan gaat het ineens toch wel heel snel!.Vandaag had ik mijn eerste bezoekje na de operatie van vorige week bij de kaakchirurg.Dat gevoel daar wat je omschrijft kan ik beamen.Maar het zag er goed uit.Ik ben ook erg tevreden over zijn werk.Maar wel elastieken en ook nog composiet.Laten wij er van uitgaan dat we volgend jaar allebei beugelvrij op vakantie gaan ; )).

Anoniem zei

Hai Karin

Ik heb in maart een onderkaakoperatie gehad en je blog is voor mij ook erg herkenbaar.
Ik was destijds ook verbaasd maar blij verrast dat ik zo snel na de operatie niet meer op controle hoefde te komen bij dr kaak.
Ik moet ook pas terugkomen wanneer de beugel eruit is en dat staat hoop ik begin 2009 te gebeuren. Mijn middenlijn staat overigens ook scheef, maar de ortho heeft bij mij (gelukkig) niets gezegd over een kies trekken, ik zou dat ook niet toelaten, echt zonde! De mijne blijft dus waarschijnlijk ook scheef, op zich jammer, maar hoe perfect wil je het hebben? Ik ben al supertevreden met het resultaat wat ik nu heb bereikt. Wanneer ik foto's zie van dik anderhalf jaar geleden dan herken ik mijn bekkie niet meer!
Succes met de laatste loodjes!

Yvon

Anoniem zei

hallo..
ik heb vandaag van de tandarts te horen gekregen dat me onderkaak te ver naar voren staat. en dat dat met een beugel niet helemaal goed te krijgen is en dat ik dus een kaakoperatie moet ondergaan. ik moet zelf de beslissing nemen of ik het doe ja of nee. heeft iemand tips voor mijn? ik twijfel namelijk nog al. ik heb al op google gekeken maar daar staan veel negatieve opmerkingen. groetjes jannita.

Karin zei

Poeh... dat is lastig. Mijn operatie was precies andersom: onderkaak naar voren. Maar verder ben ik alleen maar erg positief. Dat heb je op m'n blog wel kunnen lezen. Ik heb geen moment spijt van mij beslissing om de operatie te doen.
Maar je moet toch zelf de knoop doorhakken.
Ik weet nog dat ik dacht: als ik het niet doe, denk ik dat ik me altijd blijf afvragen: wat als ik het wel gedaan had? Of: had ik maar...

Succes met de beslissing.
Groet Karin